Efectele psihologice ale unor biciclete tandem

septembrie 19, 2009 at 2:01 pm 11 comentarii

De ce să alegem bicicleta tandem? Bicicleta tandem adaugă o nouă dimensiune ciclismului. Tandemiştii aleg bicicleta lungă din diferite motive:

- Un tandem permite unor ciclişti să meargă împreună indiferent de forţa şi capacitatea lor.

- Cel mai rapid ciclist nu trebuie să îl aştepte pe cel mai lent. Cel mai lent nu are nevoie să lupte pentru a încerca să ţină pasul cu cel mai rapid. Un tandem trasformă o activitate solitară individuală într-o experienţă reciprocă ce poate fi împărtăşită de un cuplu.

-Un tandem permite persoanelor cu handicap care nu pot bicicli, să participe la bucuria de a calători cu bicicleta.

-Un tandem permite unui părinte să meargă cu viteza unui adult şi să pargurgă distanţe mari alături de un copil.

-Un tandem este ultimul trend pentru cicliştii care adoră ciclismul de mare viteză.

Ciclistul din faţă este cunoscut drept “căpitan”. Căpitanul ar trebui să fie un ciclist cu experienţă, să manevreze bine o bicicletă şi să aiba o judecată foarte bună. În cazul în care o echipă este începătoare, căpitanul va trebui să depună mai mult efort decât este necesar pentru o bicicletă individuală. Când echipa va învaţa să meargă împreună, acest lucru va deveni mai puţin important. Căpitanul are două responsabilităţi majore:  să controleze bicicleta, incluzând echilibrul acesteia, dacă este oprită sau în mişcare, precum şi direcţia, deplasarea, frânarea.

Un tandem nu este un tandem fără “cârmaci”. Căpitanul trebuie să câştige încrederea cârmaciului, trebuie să se oprească atunci când cârmaciul vrea să se oprească, trebuie să încetinească în cazul în care cârmaciul vrea să încetinească. Având în vedere că un cârmaci nu poate vedea drumul din faţă, căpitanul are datoria să il avertizeze dacă este un drum accidentat, pentru a putea să se protejeze.  Echipa devine mai mult decât suma părţilor sale. O echipă tandem cu experienţă dezvoltă un nivel foarte special de comunicare non-verbală, prin schimburi subtile de greutate şi variaţii în forţa de pedalare.

În aprilie 2002, Seifert, Bacharach - profesori de educaţie fizică şi sport ai Universităţii St. Cloud State din SUA şi Burke – profesor de biologie al Universităţii din Colorado, au facut un studiu privind efectele psihologice ale ciclismului pe un tandem şi o bicicletă individuală. Obiectivele acestora au fost să compare răspunsurile psihologice ale cicliştilor pe un tandem cu cele ale ciclistilor pe o bicicletă individuală.

Metoda a constat în experimentarea a nouă perechi de tandemişti voluntari. Toţi căpitanii erau bărbaţi şi toţi cârmacii-femei. Ei au fost puşi să meargă pe un tandem sau pe o bicicletă individuală timp de 5 minute cu aceeaşi viteză, în 4 intervale  – cu 19,3km/h, 22,5km/h, 23,8km/h şi 29km/h pe o suprafaţă netedă, pavată. Ritmul inimii, creşterea efortului fizic şi acidul lactic au fost măsurate după fiecare interval. (Acidul lactic este privit ca unul din primii amortizori prin care aciditatea din celulele musculare este redusă în timpul efortului. Creşterea lactatului din sânge indică creşterea acidităţii în organism). Mersul cu un tandem a condus la o frecvenţă cardiacă şi un efort fizic mai redus  şi un acid lactic cu valori medii, în comparaţie cu mersul pe o bicicletă individuală. Nu a fost observată nicio diferenţă între căpitan şi cârmaci în timp ce erau amândoi pe un tandem. Valorile frecvenţei cardiace,  ale efortului fizic şi acidului lactic la cârmaci, au rezultat mult mai mici atunci când se afla pe un tandem. Căpitanul nu s-a manifestat diferit pe ambele biciclete, însă a prezentat o frecvenţă cardiacă, un efort fizic şi acid lactic mai scăzut faţă de cârmaci, atunci când au mers pe o bicicletă individuală.

Concluzia: Ciclismul pe un tandem provoacă un stres psihologic mai scăzut decât ciclismul pe o bicicletă individuală (cicliştii mergând cu acceaşi viteză). Cicliştii pe un tandem sunt capabili să meargă cu 4-4,8 km/h mai mult sub acelaşi stres psihologic. Cârmacii obosesc mai repede decât căpitanii lor şi depun mai mult efort pe o bicicletă individuală decât pe un tandem. Mai multe aflaţi de aici.

Am strâns câteva fotografii cu tandemişti întalniţi în afară. Cel mai mult mi-a plăcut acest părinte alături de copilul lui. Traversau podul peste Dunăre în Regensburg:

tandem

Adina ne-a adus nişte fotografii cu cicloturişti din Alpi:

tandem

tandem1

tandem3

Nici România nu duce lipsă de tandemişti. Cel mai impresionant exemplu este Florin Georgescu. Jurnalul.ro îi face o descriere care pe mine m-a emoţionat foarte mult:

Zâmbeşte adesea, are pleoapele întredeschise şi printre ele i se văd ochii albi, de parcă înăuntru Dumnezeu plămădeşte un om proaspăt şi bun. Sau parcă un pământ nou se crapă de ziuă neîncetat. Privindu-i ochii orbi mi-am spus că atunci am văzut prima oară. Nu vede acest text, dar îşi dă doctoratul, singur păşeşte pe bâjbâite, dar se pregăteşte pentru Turul Mănăstirilor României, ca să salveze viaţa unui prieten. Florin Georgescu se uită alb prin oameni şi nu cerşeşte milă. O dăruieşte. La 14 ani a orbit. Vederea lui s-a retras în sine, închegându-se (pentru totdeauna?) în cea mai dragă imagine pe care a văzut-o pe vremuri: “Praful galben-roşiatic al Bărăganului într-o după-amiază de vară şi câmpia verde şi unduitoare, ca o mare pe care dacă o priveşti mult timp te ia ameţeala”. Florin spune că această imagine îl emoţionează când îşi întoarce gândurile în copilărie.”

A mai fost plecat într-un tur Bucureşti-Constanţa de 1 mai şi în prezent se află într-un tur al României. Iată mesajul lui:Noi, Alex R. şi Florin G. dorim ca pe data de 23 august să plecăm într-un tur de ţară pe o bicicletă tandem. Ne dorim ca demersul nostru să le arate oamenilor că în faţa obstacolelor suntem în mare măsură la fel şi că dincolo de unele neputinţe fizice evidente, cel mai important este să iţi doreşti ca prin voinţă să-tţ depăşeşti limitele, limite impuse de cele mai multe ori de ceea ce asteaptă ceilalţi de la noi şi rareori de adevarata noastră putere de a face. Nu în ultimul rând, plecăm în acest tur de aproximativ 2400 kilometri şi pentru a atrage atenţia celor care se fac că nu ne vad, asupra grijii pe care românii NU o poartă mediului şi asupra lipsei oricărei infrastructuri pentru biciclişti.”

Florin Georgescu

Pe ciclism.ro am întâlnit un cuplu care pleacă adesea în călătorii pe o bicicletă tandem. Au urcat Transfăgărăşanul, un lucru nu foarte uşor: “Aceasta este ultima realizare a mea …. şi a prietenei mele -310 km parcurşi în 4 zile. Sibiu – Bâlea Lac – Curtea de Argeş – Vâlcea – Sibiu. Aceasta excursie am facut-o cu bicicleta tandem făcuta de mine, cu o remorcută, tot de mine facută; are în total lungimea de 4 metri . Remorcuţa este folosită ptr bagaje – mâncare, haine, cort, saci dormit, scule.”

tandem fagaras

 

tandem fagaras1


tandem fagaras2

About these ads

Entry filed under: Cafeneaua biciclistă. Tags: , , , .

Velo mesagerie Women on Wheels: biciclete şi mişcarea femeilor americane din anii 1890

11 comentarii Add your own

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


SkirtBike

SkirtBike

Bicicletăria velobello

Calendar cu biciclete

Susţinem

Let's Do It, Romania!

Arhive

Te anunţăm pe e-mail când scriem pe blog

Join 51 other followers

Blog Stats

  • 404,677 hits

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 51 other followers

%d bloggers like this: