Women on Wheels: biciclete şi mişcarea femeilor americane din anii 1890

septembrie 20, 2009 at 2:34 pm Scrie un comentariu

În anul 1890, consumatorii americani au cumpărat biciclete în număr foarte mare. Numai în anul 1897 s-au vândut peste 2 milioane de biciclete în SUA, aproximativ o bicicletă la 30 de locuitori. Aleile de biciclete erau blocate de trafic în weekenduri iar ziarele erau pline de ştiri despre biciclete şi biciclişti. Sute de producători profitau de pe urma vanzărilor de biciclete, iar o bicicletă bună putea ajunge şi la preţul de pană la 100 $. Aproximativ 3000 de afaceri americane au avut la bază industria de biciclete, inclusiv un magazin de biciclete din Dayton, Ohio condus de doi fraţi, Orville şi WilburWright, care foloseau tehnologia bicicletelor în a elabora şi alte invenţii.Ciclismul ajunsese aşa de popular încat în anul 1896 chiar şi Madison Square Garden s-a dovedit prea mică pentru a adaposti expoziţia de biciclete “The Great Bicycle Exhibition”. Un nivel de balcoane şi trei rânduri de terase au fost construite pentru a creşte spaţiul expoziţional. În momentul în care luminile electrice ale grădinii s-au aprins, efectul, descris de un reporter, a fost “incendiar”. Pentru a atrage cât mai mulţi spectatori, au fost angajaţi oameni de mascaradă, diferiţi oameni ciudaţi, şi alţi figuranţi. Un chinez a prezidat de pe scena care era formată dintr-o roată cu cadru galben. Un indian vopsit de război, un negru gigantic, un pitic cât o monedă, un cvartet de cântareţi înfocaţi, un baieţel gras, un tânar în costum de curse, au fost figurile alegorice care au sugerat numele standurilor şi care au contribuit la atmosfera de circ care a atras o mulţime de oameni curiosi în Madison Square Garden. Mersul cu bicicleta în anul 1890 nu era cu nimic mai prejos de o “intoxicare” generală, o erupţie de exuberanţă precum un cutremur care a zdruncinat fundaţiile economice şi sociale ale societăţii şi a deschis uşile moralităţii. Niciodată aceasta nu a fost mai evidentă ca atunci cand bicicleta a schimbat viaţa femeii americane.

Într-adevar, mişcarea de emancipare a femeilor din anii 1890 şi ciclismul s-au legat atât de mult, încat în anul 1896 Susan B. Anthony a spus lumii New Yorkeze că ciclismul a făcut pentru emanciparea femeilor mai mult decât orice altceva în lume. Nu a fost mereu uşor pentru femei să conducă o bicicletă şi tehnologia bicicletei a deschis această cale pentru femei şi le-a pavat calea către afirmare, precum Annie Londonderry Kopchovsky, care a folosit bicicleta ca pe o unealtă personală şi politică puternică.

denver

Înainte de a fi descoperit lanţul de bicicletă, care permite bicicliştilor să transmită forţa de la nivelul pedalelor la roata din spate, producătorii de biciclete creşteau viteza bicicletelor prin creşterea diametrului roţii din faţă la care erau ataşate pedalele. Roţile din faţă la aceste biciclete puteau ajunge şi la diametre de peste 1,5 metri astfel încât la fiecare revoluţie a pedalelor se parcurgea o distanţă mult mai mare. Aceste biciclete necesitau o fizionomie atletică excepţională doar pentru a te urca pe o astfel de bicicletă, iar accidentele erau frecvente.

Ordinary_bicycle01

La sfârşitul anilor 1870 a apărut prima bicicletă sigură. Aceste bicicletesigure aveau roţile de diametre egale şi un lanţ (deşi câteva modele nu aveau lanţ), care transfera puterea de la nivelul pedalelor la roata din spate. Iniţial aceste biciclete au fost destinate doar bătrânilor şi femeilor, însă rapid li s-a remarcat design-ul , viteza şi stabilitatea, superioare modelelor vechi, păstrând până azi acelaşi principiu.

bike

Odată cu explozia de popularitate, bicicleta a creat un nou tip de femeie în anii 1890. “Noua femeie” este termenul folosit pentru a descrie femeia modernă care a rupt convenţionalul şi a început să lucreze în afara casei sau care s-a ferit de rolul tradiţional de femeie casnică şi a devenit activă din punct de vedere politic. Femeia modernă s-a văzut egală cu bărbaţii iar bicicleta a ajutat-o să se afirme ca atare. Odată cu dobândirea capacităţii de a conduce o bicicletă, femeile au câştigat nu numai mobilitatea fizică ce le-a mărit orizonturile peste casele vecinilor, au descoperit un nou sens al libertăţii de mişcare, o libertate anterior circumscrisă de dificila modă victoriană, precum şi de sensibilităţile victoriene. Hainele restrictive ale erei, corsetele lungi şi grele, fustele multistratificate purtate peste jupe cu inele, şi bluzele cu mâneci lungi şi bufante au limitat libertatea de mişcare şi au simbolizat viaţa plină de constrângeri dusă de femeile din anii 1890. O astfel de garderobă a limitat chiar şi cele mai mici forme de mişcare. Ciclismul a necesitat schimbarea garderobei într-una practică şi raţională, iar corsetele şi fustele au început să piardă teren în faţa hainelor sport. Dar reforma vestimentară nu s-a produs doar ca o adaptare practică; ea a invocat şi combătut percepţia populară despre feminitate şi a devenit un subiect puternic contestat. Eventual, lupta asupra reformei în vestimentaţie s-a dus în special pe terenul ciclismului şi popularitatea ciclismului printre femei a alterat pentru totdeauna percepţia publică despre formele atletice şi asupra comportamentul caracteristic al femeii.

bikeDrawing

Condusul pe bicicletă, ca stimul sexual pentru femei a reprezentat de asemnea o îngrijorare pentru mulţi în anii 1890. Se credea că statul pe şaua de bicicletă, împreună cu mişcările făcute în timpul mersului pe şa duc la excitaţie pentru femei. Au apărut aşa numitele şei igienice, aceste şei fără bureţi făceau ca organele genitale ale femeii să ia contact direct cu şaua. Cadrele înalte şi ghidonul vertical, în comparaţie cu ghidoanele lăsate, mult mai agresive, au fost proiectate pentru a reduce riscul stimulării sexuale prin reducerea unghiului prin care femeile sunt obligate să conducă.

Unii critici au tras un semnal de alarmă că ciclismul poate fi nesănătos femeilor dând tot felul de argumente pentru a descuraja mersul pe bicicletă de către sexul slab. Fragilitatea şi sensibilitatea organismului femeii a reprezentat o temă comună. Unii producători au atras atenţia cumpărătoarelor că ciclismul le poate afecta rinichii, ficatul şi tractul urinar, unii chiar sugerând că vibraţiile minore din timpul călătoriei pot duce cu timpul chiar la moarte. Dar “pisălogeala aceasta continuă despre bolile ciclismului la femei de pe pe tot parcursul anilor 1890 a subliniat încă o dată mustrările, precum cele din cotidianul Chicago Daily News: “Atunci când femeile au învăţat ceva sau au făcut ceva util sau chiar plăcut şi distractiv, mereu s-a găsit cineva să le avetizeze că este de datoria femeii să se păstreze sănătoasă. Între timp, în multe state ele pot lucra în fabrici 10 ore pe zi, pot sta în spatele galantarelor în spaţii neventilate tot atâta timp, se pot apleca asupra războaielor de cusut pentru 5 cenţi pe oră, şi nimănui nu îi pasă ca să protesteze. Dar când aceleaşi femei, condamnate la o viaţă sedentară, găsesc un mod ieftin şi plăcut de a lua aer proaspăt şi de a face mişcare toată lumea sare pentru a le proteja sănătatea“. Pentru conducătorii mişcării feministe, bătălia pentru garderoba femeilor a reprezentat un punct critic al egalităţii între sexe şi chiar pentru dreptul la vot.

ArizonaDesert

Schimbările sociale cauzate de biciclete nu s-au limitat doar la garderoba femeilor. O femeie pe bicicletă nu mai trebuia să depindă de bărbat pentru transport şi a devenit liberă să călătorească în voie. Ea a simţit o nouă emoţie psihologică făcută posibilă de viteza bicicletei. Pe scurt, din ce în ce mai multe femei au început să creadă că bicicleta reprezintă maşinăria libertăţii lor.

via annielondonderry.com

About these ads

Entry filed under: Cafeneaua biciclistă, Fete pe biciclete. Tags: , , , .

Efectele psihologice ale unor biciclete tandem Reminder!

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


SkirtBike

SkirtBike

Bicicletăria velobello

Calendar cu biciclete

Susţinem

Let's Do It, Romania!

Arhive

Te anunţăm pe e-mail când scriem pe blog

Join 51 other followers

Blog Stats

  • 409,736 hits

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 51 other followers

%d bloggers like this: