…despre mersul cu bicicleta în Bucureşti

August 18, 2009 at 8:36 pm 11 comentarii

Eu vin cu bicicleta la serviciu, zilnic, atât timp cât nu e o vreme foarte friguroasă sau ploioasă. Şi îţi mărturisesc că asta mi-a schimbat viaţa. N-o spun ca să ma dau mare. E o plăcere să-mi adun gândurile în drum spre serviciu şi să mă relaxez fredonând o melodie în timp ce pedalez spre casă.

Am norocul să am piste de biciclete în drumul meu şi le folosesc, aşa proaste cum sunt. Pe unde nu pot, o iau pe stradă, cu atenţie. Din experienţa firmei mele, montarea unui rastel şi amenajarea unei cabine de duş a crescut considerabil numărul celor care vin cu bicicleta la serviciu. Să nu crezi că toată firma vine, dar de la 3 la 16 e ceva şi numărul e în creştere!

Din discuţiile cu alţi colegi, alte firme…infrastructura e problema. Dacă stau într-o zonă aglomerată, cu mult trafc şi nu au piste măcar pe o porţiune din drumul lor şi nici la serviciu nu pot lăsa în siguranţă bicicleta…astea sunt motive clare să nu vină cu ea. De exmplu, o zonă foarte tranzitată este de la Piaţa Unirii la Romană – dacă bucata asta e în drumul tău, ţi-a pierit tot cheful de pedalat. E extrem de aglomerat şi pe şosea şi pe trotuare. Nu ai practic pe unde să mergi cu bicicleta şi pe bună dreptate eşti apostrofat.

Situaţia actualelor piste e dezamăgitoare, am de multe ori sentimentul că lucrurile au fost făcute de ochii UE -sunt de mântuială, făcute româneşte, fără logică. Uite aici ce spune despre piste dl Ion Dedu, directorul executiv al Direcţiei Transporturi, Drumuri şi Sistematizarea Circulaţiei din cadrul Primăriei Generale. Dar în tot interviul nu am văzut menţionat nici un proiect, nici o asumare a greşelilor şi nici un punct de lucru pentru a remedia situaţia.

Dacă avem vreodată şansa să ajungem ca danezii şi olandezii ? Am un zâmbet dulce-amărui când mă gândesc la asta. Nu cred, trebuie să mai treacă nişte generaţii de politicieni care să ia în consideraţie bicicleta ca mijloc de tranport alternativ. E nevoie de planuri de dezvoltare a infrastructurii, în paralel cu mărirea taxelor pentru folosirea maşinilor poluante în oraş, bani alocaţi anual pentru proiecte de sprijinire a ciclismului urban.

Copenhaga face la fiecare 2 ani un studiu despre câţi biciclisti sunt în oraş, ce probleme au, cum pot să îi ajute…şi pe baza raportului îşi construiesc un plan pentru următorii ani. Problema lor majoră acum sunt parcările de biciclete, nu de maşini. Observi, suntem pe dos. Găseşti în postul ăsta linkuri către planurile lor : din-copenhaga.

În alte ţări, organizaţii neguvernamentale sprijinite prin parteneriate cu firme private sau chiar primăria locală dezvoltă proiecte de analiză şi dezvoltare a ciclismului urban. Iau ca exemplu oraşe mai dezvoltate din acest punct de vedere şi încearcă să le urmărească modelul.

Bucharest-city of cyclists

Anual, în unul din oraşele bike-friendly din Europa au loc conferinţele Velo-City în care, timp de câteva zile, se discută despre metode de sprijinire, promovare şi îmbunătăţire transportului ciclistic. Iată programul, în mare:

  • On 1st day 12 May Velo-city conference was opened by European Commission Vice-president Antonio Tajani. In his opening speech he said: „The bicycle must be a central part of a European urban transport policy”
  • On day 2 the conference focused on the benefits of cycling. As explained Mrs Franesca Racioppi from the World Health Organization „Cycling has strong positive impacts in the field of environment, transport and health. It creates therefore a clear ‘Win-Win-Win’ situation”
  • On day 3  the participants reflected on marketing and communication strategies related to cycling. One of the strategies underlined by the speakers was to deliver a message that cycling is „chic” rather than focusing on environmental or health reasons.

Acum întrebarea e…participă vreun angajat în departamentul d-lui Ion Dedu la aceste conferinţe ? Din surse sigure, răspunsul e NU!

Entry filed under: Cafeneaua biciclistă. Tags: , , , .

Forever Audrey London Cycle Fridays

11 comentarii Add your own

  • 1. lupul cel rau  |  August 19, 2009 la 11:15 am

    cabine de dus la serviciu

    ha ha ha!

    Răspunde
  • 2. Gica Contra  |  August 19, 2009 la 3:02 pm

    De ce cred eu ca nu merge lumea cu bicicleta mai mult:
    1. Ce o sa zica ceilalti? As fi un ciudat. O sa rada lumea de mine. (Asta e singurul lucru care inca ma opreste pe mine)
    2. (numai femeile) Ma fluiera si ma striga mitocanii, nu suport.
    3. Nu cunosc regulile nescrise de circulatie. Cel putin la inceput am nevoie de „iepuri” pe care la nevoie sa-i copiez si cum la noi nu prea se merge cu bicicleta, trebuie sa te descurci.
    4. Mi-e frica de masini, daca ma loveste careva? Astia conduc ca nebunii.
    5. Bicicletele sunt scumpe sau proaste.
    6. Daca vreau sa-mi cumpar o bicicleta trebuie sa prospectez piata, sa ma interesez… nu ma pricep, Daca nu iau ce imi trebuie?
    7. Bicicleta este mare, ocupa tot locul din vestiar
    8. Bicicleta este grea, Blocul meu nu are lift. Stau la etajul 4. Nu pot sa car pe scara o bicicleta. Sau stau la etajul 7. Daca se strica liftul ce fac?
    9. Bicicletele se fura frecvent, daca raman fara?
    10. Nu sunt in stare sa-mi tin echilibrul pe bicicleta. Mi-e rusine sa ma apuc sa invat acum la maturitate. Ce-o sa zica lumea?

    Si am o intrebare ca nu am experienta. Chiar se transpira mai mult daca mergi cu bicicleta decat pe jos incat e nevoie de cabine de dus? Din ce stiu eu efortul fizic pentru a merge pe jos e mai mare decat pentru a merge cu bicicleta. In afara de asta, transpir groaznic in autobuz. Sigur ca daca gonesti cat poti pana la serviciu, cand ajungi, probabil cum te opresti te umpli rapid de transpiratie. Dar cine te pune sa gonesti? Cat timp castigi gonind pierzi cu dusul.

    Răspunde
    • 3. OanaVeloBello  |  August 19, 2009 la 10:04 pm

      La ce calduri sunt prin Bucuresti, cateodata, transpiri chiar daca stai pe loc. Dusul nu a fost facut doar pentru biciclisti, ci pentru toti cei care au nevoie de un spatiu mai retras pentru a schimba un tricou sau chiar pentru a face un dus. Mersul pe bicicleta este o activitate sportiva cu care corpul nu este in mod natural obisnuit, astfel ca depune un efort mai mare decat pentru mers, pentru care organismul s-a adaptat si perfectionat mii de ani. Pe langa grupe de muschi diferite, mersul pe bicicleta implica atentie distributiva si coordonare a miscarilor.
      Intradevar, transpiri mai mult sau mai putin in functie de cat de tare pedalezi sau cate pante ai in drumul tau, dar si de fiecare organism in parte. Nu ne pune nimeni sa gonim, nu ne pune nimeni sa alergam la maratoane, nu ne pune nimeni sa facem nimic…e doar placerea noastra, a celor care facem miscare/sport pentru sanatatea fizica si mentala.

  • 4. seascarf  |  August 19, 2009 la 3:36 pm

    2: O sa le ducem dorul pe la 50-60 de ani. Mai bine sa ne bucuram … in tacere, bineinteles🙂 !
    7: Nu, bicicleta nu e mare. Stiu pe cineva care demonteaza ghidonul si stii ce se ingusteaza bicicleta!
    4: Din acest punct de vedere bicicleta seamana cu avionul. Pare ceva mult mai periculos decat este. Cititi asta: http://www.bicyclinglife.com/SafetySkills/SafetyQuiz.htm

    Răspunde
  • 5. ggl  |  August 20, 2009 la 1:22 am

    Dacă mergi ca dementul (şi rişti să faci accident), transpiri. Sau dacă urci pante lungi sau abrupte. Sau dacă mergi pe temperaturi >30*C, însă la temperatura aia transpiri oricum – pe bicicleta e totuşi mai acceptabil pentru că ai viteză relativă faţă de aer – iţi faci vânt mergând. Dacă stai pe loc transpiri. Duş = idee bună.

    Răspunde
  • 6. Gica Contra  |  August 24, 2009 la 3:50 pm

    In urma unui post asemanator pe alt forum am fost inteles exact invers si facut anti-biciclist🙂 . Recunosc, e vina mea ca n-am scris clar si mi-am ales un nume nepotrivit🙂 . Pentru ca lucrurile sa fie clare ma vad nevoit sa precizez de ce am insirat acele contraargumente, ca nu pentru mine sunt valabile (in afara de primul care e si singurul): ca sa fie combatute de catre cei care au putere de convingere. Prea sunt subliniate motivele pro, prea se dau exemple pozitive dar stam, cred eu, mai slab la capitolul „Determinarea si combaterea pseudomotivelor si motivelor contra”. Cred ca aici trebuie pus accentul.
    De exemplu:

    7. Bicicleta este mare, ocupa tot locul din vestiar
    R: Dar patul, sifonierul, aragazul, masina de spalat, masa, cuierul plin de haine groase de iarna…?

    Răspunde
  • 7. calin  |  Septembrie 7, 2009 la 1:00 pm

    de cand merg la serviciu cu bicicleta, traiesc in alt oras.
    intr-un oras mai civilizat, fara trafic, fara nervi, fara melteni.
    culmea, se cheama tot bucuresti.
    merg linistit pe stradutze, ajung mult mai repede si binedispus la munca, si am si dat jos surplusul de adipos.
    din drumul taberei pana la perla. zilnic.

    am inceput din primavara. mi-am pus doua „cuiere” de biciclete in hol. stau la bloc, la etajul 9, doua camere. nu-mi ocupa nici un spatiu. stau atarnate pe perete. doua biciclete.

    cu masina nu mai mergeam prin oras oricum de vreun an. o folosesc doar cand ies din bucuresti.

    Hai sa vedem motivele lui gica contra:

    1. Ce o sa zica ceilalti? As fi un ciudat. O sa rada lumea de mine. (Asta e singurul lucru care inca ma opreste pe mine)

    Mergi in orice oras mai la vest incepand cu viena si vei vedea ca sunt orase de ciudati. Mi s-a intamplat o singura data sa rada 2 cocalari de mine. erau intr-un bemveu tunat. stateau la razoare in trafic. cred ca stateau de vreo douaj de minute in acelasi loc. au zis ceva de genu ca daca prind 10 la ora cu bicicleta. nu stiu cu cat mergeam, 20-30… cert e ca eu mergeam si ei stateau. mult.

    2. (numai femeile) Ma fluiera si ma striga mitocanii, nu suport.

    sotia mea merge si ea cu bicicleta la serviciu. pana la universitate. pana acu a incercat sa o agate un biciclist. dar nu la modul nesimtit. de fluieraturi mitocanesti n-a avut parte.

    3. Nu cunosc regulile nescrise de circulatie. Cel putin la inceput am nevoie de “iepuri” pe care la nevoie sa-i copiez si cum la noi nu prea se merge cu bicicleta, trebuie sa te descurci.

    la inceput poti sa mergi usor pe trotuar. si sa te uiti la cum merg ceilalti biciclisti. apoi, dupa ce prinzi curaj, usor usor treci pe carosabil

    4. Mi-e frica de masini, daca ma loveste careva? Astia conduc ca nebunii.

    nu conduc ca nebunii. pt ca stau. in general masinile stau si tu treci pe langa ele. cele mai mari pericole sunt pietonii si cretinii care deschid portiere fara sa se asigure.

    5. Bicicletele sunt scumpe sau proaste.

    in prima luna mi-am luat un dhs ieftin (350 lei) de la cora. am vazut ca merita sa mergi pe bicileta, mi-am luat una mai buna si dhs-ul l-am dus la tzara.
    o bicicleta buna iti iei in general cu peste 1000 lei.
    calculeaza cat te costa bezina ca sa mergi zilnic prin oras si vei vedea ca o bicicleta nu e scumpa.

    6. Daca vreau sa-mi cumpar o bicicleta trebuie sa prospectez piata, sa ma interesez… nu ma pricep, Daca nu iau ce imi trebuie?

    te duci la magazine de biciclete si te sui pe ele. si vezi cum te simti.

    7. Bicicleta este mare, ocupa tot locul din vestiar

    am doua biciclete in hol. le atarn de prete. nu ocupa loc. deloc. plus ca exista varianta plianta.

    8. Bicicleta este grea, Blocul meu nu are lift. Stau la etajul 4. Nu pot sa car pe scara o bicicleta. Sau stau la etajul 7. Daca se strica liftul ce fac?

    daca blocu nu are lift… da. nasol.
    daca se strica liftu… se repara.

    9. Bicicletele se fura frecvent, daca raman fara?

    biciletele se fura daca nu ai grija de ele. si mie mi-au furat doua acu un an. le tineam pe scara blocului, la etaju 9. doua dhs-uri ieftine. legate cu lant, etc.
    de atunci am invatat sa le tin in casa.
    iar cand sunt in oras am grija unde o las.

    10. Nu sunt in stare sa-mi tin echilibrul pe bicicleta. Mi-e rusine sa ma apuc sa invat acum la maturitate. Ce-o sa zica lumea?

    mergi prin spatele blocului pana invetzi.

    Răspunde
  • 8. Gica Contra  |  Septembrie 7, 2009 la 3:38 pm

    Da, frumos. Multumesc. Sunt perfect de acord cu toate … in afara de punctul 1. Evident, la Viena – si chiar mai apropape, la Arad sau chiar Timisoara – nu as avea nici un fel de probleme. Dar in Bucuresti unde peisajul obisnuit este compus din strazi fara biciclisti, simt ca se uita toti la mine. Am un sentiment puternic de nesiguranta – da, stiu, nejustificat rational – pentru ca nu vad si pe altii. Probabil ca daca mi-as face curaj, m-as obisnui si mi-ar trece.

    Cred ca fiecare motiv anti-bicicleta ar fi bine sa fie tratat intr-un subiect separat. Altfel se lasa cu posturi lungi si putini le citesc.

    Răspunde
  • 9. calin  |  Septembrie 7, 2009 la 3:55 pm

    dar nu tu ai fi un ciudat.
    cuidati sunt de fapt toti bucurestenii care se agata de masini de ca de… nu stiu ce.

    eu nu inteleg de ce se chinuie oamenii astia in fiecare dimineatza si seara in halul asta. se enerveaza, se cearta, se iau la bataie, consuma bezina, timp si? pentru ce?
    ii inteleg pe cei care vin din otopeni, din buftea, din domnesti etc. ii inteleg pe cei care au de carat lucruri.

    dar daca stai la 100 de m de statia de autobuz? sau de metrou?

    o arzi mai domneste daca stai intr-o masina? nu mai e nici o domnie sa ai masina. oricine are masina. deja nu iti mai ofera vreun statut social. cel putin in bucuresti.

    suie-te pe bicicleta si o sa vezi cati biciclisti sunt. o sa vezi si domni la costum prin centru. o sa vezi expati pe magheru. o sa vezi doamne in varsta pe victoriei. ca sa nu mai vorbim de tineret🙂.

    Răspunde
  • 10. Alex  |  Septembrie 7, 2009 la 5:17 pm

    @Gică Contra Cât timp vei sta și vei căuta motive pentru a NU folosi bicicleta, e clar că nu vei fi în stare să deschizi ochii în jurul tău și să vezi bicicliștii din București. Nu sunt ei la fel de mulți ca cei din Viena, dar, există.
    Totul depinde doar de momentul în care TU vrei!. Atunci, vei vedea, că apar și cei care să te asiste la cumpărare, vei începe să vezi și restul masei de bicicliști prin oraș, și cu siguranță, vei începe de la tură la tură, de la km la km să stăpânești mai bine bicicleta. Nimeni nu s-a născut învățat, mersul pe bicicletă se învață la fel de ușor la orice vârstă, tot ce trebuie este voința. Cât timp aceasta lipsește însă, vor fi la tot pasul motive mai mult sau mai puțin obiective pentru a nu te urca pe bicicletă.

    Răspunde
  • 11. Gica Contra  |  Septembrie 7, 2009 la 11:04 pm

    Lucrurile stau altfel. Eu am insirat 9 motive contra pe care le pot combate si unul care e valabil pentru mine si cred pentru multi altii. Sper ca prin combaterea celor 9-10 motive sa iasa mai multa lume cu bicicleta si sa-mi fie mie mai usor… dar vine toamna asa ca trebuie sa fac si altceva.
    Eu nu caut motive pentru a nu folosi bicicleta ca sa nu o folosesc!
    Eu caut pseudomotive pentru a nu folosi bicicleta in speranta ca vor fi combatute si se vor inmulti biciclistii
    Nu trebuie doar vointa ca sa inveti sa mergi cu bicicleta. Matusa mea de exemplu a cazut de peste 30 de ori si a renuntat. Nu oricine poate. Eu am invatat sa-mi tin echilibrul dupa carte si recomand oricui i-e frica sa procedeze asa,
    In ce priveste vazutul biciclistilor, i-am vazut. Trece cam unul la 1-2 minute la ora de varf. Sunt destui daca ai rabdare sa astepti sa treaca. Dar daca iesi cu bicicleta, ai toate sansele ca majoritatea timpului sa fii singur.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


SkirtBike

SkirtBike

Bicicletăria velobello

Calendar cu biciclete

Susţinem

Let's Do It, Romania!

Arhive

Te anunţăm pe e-mail când scriem pe blog

Alătură-te altor 52 de urmăritori

Blog Stats

  • 444,543 hits

