Copenhagen day one – my trip, my first impression

Iunie 23, 2010 at 2:12 am 10 comentarii

Prima zi – ideile principale din prezentări şi experienţa Malmo

Sunt la Copenhaga, ştiu că mă invidiaţi că sunt aici, dar am venit cu treabă, nu să mă dau în bărci. Poate vi se pare important rolul de reprezentant al Federaţiei Bicicliştilor din România şi nu l-am cerut, însă s-a nimerit să fiu trimisă eu, pentru că mi-am dorit foarte mult asta şi am găsit resursele necesare (te pup, Tereza) să mă înscriu.

Velo City e cea mai mare conferinţă din lume, pe tema ciclismului urban. Se organizează în fiecare an, în oraşe diferite şi adună la un loc o seamă importantă de oameni din partea autorităţilor locale – ministere de transport şi mediu, primării, oameni cu putere de decizie, ONG-uri şi în final toţi oamenii care iubesc bicicletele.

Anul acesta s-au înscris puţin peste 1000 de participanţi din 59 de ţări (datele oficiale vor fi anunţate în curând), de la Chile, la Nigeria, China şi Muntenegru. E o conferinţă la care fiecare sharuieste cunoştinţe, programe reuşite din ţara lui, idei care au fost puse în practică şi au adus mari beneficii comunităţii. Vorbim despre oraşe campioane în materie de biciclismAmsterdam şi Copenhaga (încă nu s-a stabilit care e mai bike-friendly, din politeţe), oraşe în curs de implementare a unei infrastructuri proprii, gen New York şi în final suntem noi, ceilalţi…începători cu stângul sau cu dreptul.

Foto: Copenhaga

Am ajuns la Copenhaga după o seamă de ghinioane gen am rămas fără cărţi de vizită, am rătăcit telefonul, era să pierd avionul şi cireaşa de pe tort e camera mea – 13, etajul 13. I’m fine! Primul contact cu oraşul a fost wau, în gară cânta o muzică plăcută, veselă, aerul e curat şi e chiar ca în poze…fetele arată bestial în timp ce pedalează. Şi o fac în cel mai natural mod posibil, fără stres, fără grabă, cu spatele drept, ascultând muzică sau văzându-şi de drumul lor.

Foto: Copenhaga

Mi s-a spus că voi avea o surpriză că danezii nu consideră o mare scofală pedalatul, pentru că o fac de când se ştiu, totul vine de la sine. Azi am aflat de ce, de la dl Bo Asmus Kjeldgaard, mayor of the technical and environmental administration din Copenhaga. Deşi costă foarte mult, autorităţile locale sunt preocupate să îmbunătăţească şi să extindă infrastructura ciclistica a oraşului. Construiesc cu cap, pentru viitor, dar în final, cetăţenii sunt cei care creează ciclismul din CPH, autorităţile doar le pun la dispoziţie mijloacele. Au parcări dedicate, le vor face mai performante, pentru a încăpea şi mai multe biciclete, au piste separate de traficul de maşini, le vor face green waves – semafoare sincronizate pe tot parcursul rutei, au biciclişti, le vor da prioritate mai mare în trafic şi „with the wright measuresvor convinge oamenii să renunţe la maşină. Măsurile astea înseamnă desfiinţarea parcărilor pentru maşini în centru sau taxe mai mari, pentru a fi clar pentru toată lumea care este direcţia urmărită. „It’s not about bicycles, it’s about the comunity”

Foto: New York

A urmat sub lupă New York, un oraş în care tot autorităţile locale au schimbat faţa unor străzi. A fost o prezentare cu before and after care m-a lăsat cu gura căscată pentru impactul asupra locuitorilor oraşului, în zona respectivă. Before e o stradă plină de maşini şi trotuare pline cu oameni; after e o stradă pietonală cu terase, mici magazine şi piste de biciclete separate. Nimeni n-ar fi crezut că într-un timp atât de scurt oamenii vor acapara noul spaţiu public pus la dispoziţie şi vor avea o reacţie pozitivă la schimbare.

Proiectul din NY este susţinut doar de primărie şi are ambiţii foarte mari – încă 1 milion de biciclişti în următorii ani, dar mai întâi crearea unei reţele de piste sigure. Au redefinit parcările de biciclete adoptând un design urban vesel, au redesenat străzi şi zone aglomerate, reducând la minim rata de accidente. Ştim cu toţii cât e de flămândă America  după maşini mari care consumă găleţi de benzină/motorină şi reţea de autostrăzi care traversează oraşul. Însă noua strategie venită din părea administraţiei Obama este că traficul nemotorizat va avea aceeaşi prioritate ca cel motorizat. Măsura asta a permis autorităţilor locale din fiecare oraş să-şi remodeleze strategiile de planificare urbană, dând undă verde avocaţilor de biciclete.

Foto: Malmo

În final am văzut cum Malmo a reuşit să încurajeze oamenii să renunţe la maşină pentru drumuri pe distanţe scurte. Aproape 38%din traficul auto nu depăşeşte 5km, traseu ce ar putea fi făcut cu uşurinţă cu bicicleta. Au creat o campanie prin care ofereau apărători de şea sau haine de ploaie bicicliştilor pe care scria „vă mulţumim că pedalaţi„, au creat un site în care sunt prezentate poveşti despre cum s-au apucat oamenii să folosească bicicleta şi în final au făcut un concurs: cea mai ridicolă călătorie cu maşina.

Premiul, evident o bicicletă a fost câştigat de o doamnă:
„Hmmm, îmi duc fetiţă la grădiniţă, cam 30 de metri. Credeam că mai câştig timp dacă iau maşina…Dar probabil e invers pentru că uneori e destul de aglomerat şi reuşesc să găsesc un loc de parcare aproape în faţa casei mele şi apoi să merg pe jos. Doamne, ce tâmpenie, acum îmi dau seama. Promit să pedalez, dacă câştig bicicleta!”

Concluzia mea pentru ziua de azi…suntem departe, dar nu irecuperabili şi numai  în parteneriat cu autorităţile locale vom avea succes.

Foto: Mikael Colville-Andersen

www.ingalojligabilresor.nu

Entry filed under: Advocacy, Cafeneaua biciclistă, Evenimente, întâlniri, anunţuri. Tags: , , , , , , , , , , , , , .

Weekend biciclistic cu Alina Gorghiu MMM=Many cyclists, Mirth and Mud

10 comentarii Add your own

  • 1. Andreea  |  Iunie 23, 2010 la 11:24 am

    Da…dar dupa atatea ghinioane ai avut un mare noroc! Intamplator, Mikael Colville-Andersen s-a asezat langa tine…ce putea fi mai frumos de atat🙂

    Răspunde
  • 2. George Hari Popescu  |  Iunie 23, 2010 la 12:57 pm

    Ar fi interesantă pentru ei o prezentare despre Bucureşti. Cred că s-ar cruci şi ţi-ar da bani, de milă că trăieşti în acest oraş infect care este capitala României.

    Răspunde
  • 3. OanaVeloBello  |  Iunie 23, 2010 la 5:13 pm

    Sunt multe orase ca Bucuresti, dar nu capitale, ci orase mici care stau la fel de prost la capitolul infrastructura si numar de biciclisti. Insa ideea conferintei e sa invatam din proiectele reusite de altii, sa folosim experienta lor, nu sa reinventam roata.
    N-as avea cum sa fac din Bucuresti un model pozitiv si mai degraba noi cautam ajutorul comunitatii globale. Avem niste fonduri europene pentru piste si sper ca nu suntem prea mandri sau idioti sa nu apelam la cunostintele unor experti.

    Răspunde
  • 4. George Hari Popescu  |  Iunie 23, 2010 la 5:19 pm

    Da, sunt oraşe mici, dar Bucureşti e o capitală deosebită în UE, fiind cea mai mizerabilă la destule capitole. Evident, nu de modele ducem lipsă, ci doar să mai dispară nişte burtoşi din rîndul autorităţilor locale. Sigur, danezii n-ar înţelege de ce i-am votat pe aceiaşi oameni dacă nu şi-au făcut treaba în mandatul anterior.

    Răspunde
  • 5. Sorina  |  Iunie 23, 2010 la 7:45 pm

    A propos ca nu suntem irecuperabili si putem avea succes, am aflat de o actiune la nivelul Comisiei Europene pentru promovarea turismului pe bicicleta in UE. Aveti mai multe detalii pe site-ul Uniunii:
    http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemshortdetail.cfm?item_id=4373&lang=en
    Poate reusiti sa faceti ceva, in parteneriat cu autoritatile locale, sau nu. Succes!

    Răspunde
  • 6. Prichiluna  |  Iunie 23, 2010 la 10:25 pm

    Am ramas visand… vazand cum la altii se poate… Ma bucur ca esti acolo Oana, ca are si Romania un reprezentant, cine stie, poate e un inceput si pentru noi sa invatam sa facem lucrurile cu folos.

    Răspunde
  • […] Asociatia BateSaua sa Priceapa Iapa si Federatia Biciclistilor (si Biciclistelor) din Romania au fost prezente la VeloCity Global 2010, la Copenhaga. https://velobello.wordpress.com/2010/06/23/copenhagen-day-one-my-trip-my-first-impression/ […]

    Răspunde
  • 8. Biciclistă în București « Velobello  |  Septembrie 27, 2010 la 4:37 pm

    […] Danezele sunt foarte frumoase pentru că pedalează cu graţie şi simplitate în fiecare zi. Îşi duc copiii la grădiniţă în cargo-biciclete şi îşi fac cumpărăturile pedalând. Copenhaga e un oraş care respiră în ritmul bicicletelor şi merită să experimentezi acest lucru, ca pe un film SF din viitor. Aici găsiți  cel mai bun film despre cum e să pedalezi în Copenhaga, făcut cu ocazia conferinţei Velocity. […]

    Răspunde
  • 9. Doi ani de Velobello « Velobello  |  Aprilie 12, 2011 la 5:10 pm

    […] iunie, am fost la Velocity, cea mai mare conferinţă din lume, pe tema ciclismului urban. Se organizează în fiecare an, în […]

    Răspunde
  • […] Velo City nu este o necunoscută pentru noi, căci Oana a participat în 2010 la Velo City Global din Copenhaga. Detalii aici. […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


SkirtBike

SkirtBike

Bicicletăria velobello

Calendar cu biciclete

Susţinem

Let's Do It, Romania!

Arhive

Te anunţăm pe e-mail când scriem pe blog

Alătură-te altor 52 de urmăritori

Blog Stats

  • 444,543 hits

%d blogeri au apreciat asta: